Sammanfattning (Orkester) - 19 april 2017

Första orkesterlektionen efter lovet. Vi fick flera nya stycken och totalt har jag nu 9 låtar inför nästa konsert. Jag vet inte riktigt om vi kommer spela allt ännu. Hur jag skulle sammanfatta gårdagen? Jag och nya låtar första gången är ingen bra kombination. Men med övning ska det nog låta bättre redan nästa vecka. En av de nya låtarna var i alla fall "Game of Thrones Main Theme", som vi ska spela med KORK. Tidigare höll jag på att spela på just den här låten. Pratade ett tag med en pianist via Instagram, en collab på just "Game of Thrones MainTheme". Vet inte hur många gånger jag spelade in låten och det blev aldrig bra. Jag pratar om alla åttondelar i bokstav A, första takten. En melodi som kommer om och om igen i låten. Jag är allid för snabb, haha. Därav tappade jag snart intresset för collab:en när piansiten hela tiden bad om en ny inspelning. Snacka om dåligt tålmod? Nej men jag förstår precis vad som menades. Dirigenten nämnde typ samma sak igår. Hehe, jag känner att jag vet precis vad jag ska öva på nu. Annars är också bokstav D övning. Det blev genast enklare bara när jag kom hem och studerade det igår. Oftast kanske det bara är det som krävs. "Adiemus" av Karl Jenkins. Jag skulle tro att vi kommer spela låten med Kör, och KORK. Jag vet inte hur vi kommer dela upp oss stämmvis riktigt. Igår spelade jag andra stämman och, ursäkta, men det gick åt helvete. Somsagt, jag och att spela en låt första gången är ingen bra kombination. Tycker mig änåd kunna hänga med bättre medan jag nu sitter hemma och lyssnar på låten. Så med den tron ska det nog funka väldigt mycket bättre om en vecka. Vi har också fått en låt som heter "Shoreline". En enkel låt, häder så jättemycket. Mycket pasuer, hehe. Superbra övning för någon som är dålig på att räkna i pauser. Det är några grupper där det händer lite mer och jag skuller väl tro tat jag övar mer på det. Hm, rytmiskt sett kanske låten är bra att öva? Jag lyssnar på musiken och lär känna låten på det sättet. Jag har lite gamla favoriter här också. "Hip Hop Medley". Det hade varit ett plus i kanten om man satte första tonen, ett A i fjärde läget på D-strängen och tonen efter, ett bess. Annars hittar vi övningen vid bokstav G, takt 89. Som jag skrivit om så många gånger tidigare. Egentligen känner jag mig väl säkrare än vad jag gjort tidigare, nu när man är lite varm i kläderna med låten. Men förbättring och framsteg kan alltid göras. Tja, nu nämnde jag inte slutet dära, men när jag ändå övar å bokstav G kan jag lika gärna va vidare in i slutet och sista takterna. En annan gammal favorit är ju "Kashmir". Minns ni den? Det är samma toner, samma rytm genom hela låten. Kan tyckas lite tråkigt kanske? Men jag tänker att det är bra att öva ändå, teknik tillexempel? Men övningsställen annars är väl melodin som vid bokstav C, takt 19. Och det stora övningsställe är såklart bokstav F, från takt 40. Ja, det känner jag igen. Jag skrev väl en del om det dem veckorna. "Sakta Vi Går genom Stan" ska spelas. Övning? Lyssna in tonerna, vid bokstav D och f blandannat. Sedan vill jag öva upp takter som siffran 11. Den rytmen är inte det enklaste, tycker jag. Jag skulle ändå sammanfatta låten som intonationsövning. "The Empire Strikes Back Medley" som vi spelade på Musikaliska för några veckor sedan ska vi troligtvis också spela. Bore ju vara lite varm i kläderna vid det här laget. Övningsställen är framförallt melodiställen, sedan skulle jag egentligen vill öva upp ställena emellan bättre också. I början av terminen skrev jag nog en del om "Bond... James Bond". ett arr av Robert Longfield. Jag övar på takter som första takten, vilket också kommer i slutet. Takt 15 och framåt till takt 20. Takt 25 skulle jag kunna öva upp, och träffa tonerna bättre? Sedan har vi sextondelsgruppen i takt 50. Den går ganska fort, från D-sträng till A-sträng alltså. Tonerna är G, Giss,  och B. Jag ha funderat på om det blir enklare om man spelar det någonstan runt 3:e spec läge? Runt 3, fjärdeläget. Fast jag vet inte riktigt? Det blir kanske bara krångligare. I "Goldfinger" måste jag ligga på. Korta toner och en del pauser. Jag försöker öva på det genom att lyssna till musiken och efter det kan ja testa spela till också. Sedan tyckte jag också att jag hörde att vi kanske kommer spela "Thriller". Vi får se hur allt går och vad jag skriver om de närmsta veckorna. Jag vet i alla fall att jag alltid kommer gå efter att allt blir bättre med övning. Får väl se om jag lyckas öva den här eftermiddagen, det ska jag nog kunna, haha. Nu efter att jag suttit och studerat noterna ett tag. Vänner, öva på så hörs vi snart igen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0