Sammanfattning, (Cellolektion) - 3 april 2017

Jag känner mig så förvirrad, det var ju orkester (konsert) i tisdags och ingen orkesterlektion igår. Kände mig ännu mer förvirrad när jag kom på att det var torsdag. Jag har såklart helt glömt bort "Hanna övar". Tänker att jag försöker spela in något imorgon eller under helgen. Vi får väl se. Idag skriver jag lite kort om måndagen, eller lite funderingar helt enkelt. Vi spelade igenom "Tarantella". De två senaste gångerna har vi delat upp stycket lite, växlat. Det blir lite roligare att göra så, inte spela hela tiden liksom. Fast det är väldigt fint att lyssna till helheten av "Tarantella" också. Skalorna i slutet på första sidan är övning och skalan på rad 3. Sidan 2, rad 5, första takterna mer fokus i övning och dubbla toner på sista sidan, rad 9. Läges-skalan eller någonting sådant som finns i slutet är rolig att öva på också. Superbra att spela som uppvärmning vid varje övningstillfälle. Tänker fortsätta öva på "Tarantella" emellanåt, men jag släpper nog det en del också. Nu blir det fokus på Vivaldi, "Allegro from the Concerto in G minor for Two Cellos, RV 531" framöver. I måndags spelade på från takt 46. Eller ja, Tenorklav-stället. och framåt till takt 60 ungefär. Spelade om och om igen några gånger. Där ligger övningen en hel del, men jag tänker försöka att inte öva för mycket på det. Hm, det låter bra. Alltså jag vill fortfarande ha det bra, så jag vill samtidigt inte öva på stället för mycket. Är det inte lätt att det kan bli så? Fokuserade på starten också och den tänker jag öva jättemycket fram till nästa gång. Första två raderna bra, eller första takterna om och om igen. Nyttigt! Och massa energi från första takten - lätt att den kommer först i takt två då Cello2 kommer in. Men jag måste ändå sammanfatta stycket som ganska bra som helhet. Jag längtar efter att spela upp det och dela musiken med er! Som sagt, jag ska försöka få ut fler funderingar i "Hanna övar" också. Jag är i alla fall nöjd. Rättare sagt, det känns lite bättre när man går in med den inställningen. Ha det så bra så hörs vi!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0