Sammanfattning (Cellolektion) - 24 april 2016

Hej och förlåt för några dagars tomhet. Jag blev sjuk och har inte orkat ta tag i saker, uppdatera och inte heller öva. Det började kännas som att jag kom in i en bra övningsperiod igen. Naturligtvis blir jag sjuk då igen? Jag har befunnit mig i soffan de två senaste dagarna, idag har jag börjat röra på mig lite. Från liggande ställning till sittande är en utveckling ändå. Jag känner fortfarande inte att energin har kommit tillbaka, men snart ska jag nog även börja öva ordentligt igen. Som ni säkert redan förstått orkade jag inte med orkestern igår. Övar mycket till nästa vecka! Men cellolektionen kom jag iväg på i alla fall. Jag ska inte skriva för långt då jag bara kommer upprepa mig nu. "Allegro from the Concerto in G minor for Two Cellos, RV 531". Jag vill öva upp första takten, och spela i ett bra tempo redan då. Oftast går det bra när jag spelar till videos, men jag vill ju inte förlita mig på det. Jag vill kunna börja själv, fast ha kvar den där bra starten ändå. Så jag ska fortsätta öva på första takterna, ännu mer. Sedan har jag också skrivit en hel del om tenorklav, från takt 49. På ett sätt villjag säga det låter bättre, vilket kanske gör att jag inte vill lägga för mycket tid på det. Det känns ibland som att om man lägger för mycket tid på något redan låter okej - så kan det bli sämre. Någon som förstår hur jag menar? Det var däremot ett tag sedan som jag nämnde sidan tre, från takt 84. Jag nämnde det en del för ett tag sedan, intonationer. Ni vet när man övar och hör hur det blir fel hela tiden (nästan)? De ställena orkar man ju inte öva, inte om man heter Hanna. Okej, nu får jag ju faktiskt förklara mig lite bättre. Man vill inte öva på det för att det känns som att det aldrig blir bättre? Fast gör inte som mig. Det är det som jag borde öva lite mer på, lite i taget. Långsamt, snabbare och snabbare. Jag ska verkligen försöka ta tag i den övningen! En låt som fortfarande är aktuell är också "Look at what the light did now". Tänk er fyra kors i kanten, det är väl en hel del intonationsövning där också. Hm, jag tror jag vet vad jag ska ägna mig åt hela sommaren och öva upp. Intonation. Det är alltid nyttigt! Nästa gång jag ska sätta mig ner och öva ska jag värma upp med "Look at what the light did now.". Lär skriva mer om låten senare under maj månad. Vet ni vad? Jag har problem med min dator just, därav redigering och "Hanna övar". Jag kanske orkar spela in något kort i helgen för att starta upp "Hanna övar" för jag vill absolut inte släppa det. Men det beror helt enkelt på vad jag hittar för redigeringsmöjligheter. Må bäst så hörs vi annars imorgon!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0