Sammanfattning (Cellolektion, Orkester) - 5, 7 september 2016

Ärligt talat så har jag inte orkat skriva, eller rättare sagt så har jag inte orkat ta tag i saker. Varit inne och isolerat mig sedan i torsdags. Både idag och igår har jag låtit som en kråka, och hm, det hörs nog också i veckans "Hanna övar". Jag vet fortfarande inte hur jag ska göra med det förresten. Kanske varannan vecka? Kanske lite då och då? I alla fall så lyckades jag ta tag i det idag. Just den här veckan har jag varit glad över att jag faktiskt suttit ner och spelat varje dag. Det är alltid något när man är sjuk. Även om jag inte följt hur min tanke var från början. I måndags var jag iväg och spelade och mådde bra! Något stycke av Marcello har jag övat på under veckan. Och jag har fortfarande vissa delar som inte funkar som jag blir så trött på i vissa stunder. Det känns som att jag kommer fel i sista takten på rad 3 hela tiden och även i början på rad 4 och i början av rad 3. Jag gillar slutet mest och sista två takterna är så fina, eller snygga kanske? Men så det är en del övning runt mittendelen men jag tar upp det i "Hanna övar" och vi fortsätter nog så längre fram. På onsdagen hade jag blivit sjuk, men var ändå iväg och hade orkester. Åh, jag vill så gärna dela alla stycken med er nu medetsamma! Vi fick "How To Train Your Dragon" och den musiken är ju så vacker. Jag har ett ställe precis i börjam av "This is Berk" (som alltså ingår i stycket) och alltså det är så fint. Dock går samma ställe väldigt fort och jag pratar om takt 18. Takt 42 och 53-64 är också övning. Sedan är det en vacker pizz-del som jag tror kommer bli superfin i slutänden. Lars-Erik Larssons "Liten marsch" ska också spelas och det här är också ett väldigt fint stycke. Jag har några trippeltoner som jag inte riktigt vet hur jag ska spela och kanske något läge mellan takt 15-19, ett ställe som återkommer. Takt 19 och uppgången till takt 20 går rätt så fort. Rytmen i siffran tre är lite svårare, så där kommer troligtvis också en del av övningen ligga. Tja, som ni hör har jag en del övningar i alla låtar, haha. Precis som det ska vara efter första lektionen! Det sista stycket vi ska spela heter "Pavane" av Fauré och det här är ju bara så vackert! Takt 16 är mer övning, där det plötsligt går lite fortare och framförallt hur jag ska spela det, något bra läge typ. Det var typ så långt vi hann spela på "Pavane" tror jag. Jag vet med mig att jag har fler övningsställen där, men jag tar upp det efter nästa vecka när vi kommer ha spelat allt. Ni får ha det så bra så hörs vi med ny musik imorgon!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0