Sammanfattning, (Cellolektion, orekster) - 26, 28 september

Åh, vad jag känner att jag har haft en produktiv övning än så länge den här veckan! I måndags hade jag cellolektion och det gick helt okej trots att jag inte hade övat mycket veckan innan. I tisdags satt jag ett tag och spelade in "Hanna övar" och redigerade ungefär hälften av videon. Redigerade klart på onsdagen, satt och spelade igenom de flesta orkesterstyckena till musik/inspelningar i en timme som jag nästan lyckades hålla, förutom två minuter alltså. På kvällen var det sedan orkester. Vi fick ett nytt och juligt stycke, "Sleigh Ride" som gick ganska dåligt första veckan, haha. Men jag kom väl inte i musiken mer och mer och dte är ju enkla toner så. Det är ett hyffsat snabbt tempo och med halvnoter för det mesta, men så finns det ställen tillexempel mellan takt 19 och 20 som går fortare, nästintill flyger iväg. Det gäller att hänga med i dem snabba svängarna och takterna. "Pavane" känner jag mest just nu att jag skulle behöva sitta ner med i en timme. Början låter inte dålig, men inte heller bra. Det går sådär från när det går fortare i pizzet. I bokstav D när det låter annorlunda, med det långsamma tempot och speciellt i en takt med fjärdedelar. Det är svårt! Eller inte svårt men, alltså jag tror att det är för att det går så långsamt, att det liksom stör. Sedan så har vi melodierna i cellos, speciellt två ställen. Det kan låta okej hemma, men när man kommer dit och alla är lite småosäkra så blir det bara ännu mer osäkert. Stycket är ju superfint men det är inte världsenkelt att få till! Sista av allt spelade vi igenom Mozart, fagottkonserten och vid det laget kändes min stråke så trög inne vid froschen, trots att jag hade  hartsat stråken innan orkestern. Suck. Det lät i alla fall bra om "Fagottkonserten" när jag övade hemma innan orkestern. Melodin vid takt 18 i "How To Train Your Dragon" känns som att den låter bättre och bättre.  I övningsväg så är planen idag att lyssna igenom "Sleigh Ride" och sedan spela det. Ska spela på "Gigue", veckans celloläxa. Den här veckan jobbar jag mer med uttryck, svagt och strakt på sina ställen osv, på första reprisdelen och andra delen är väl mer att bara kunna spela. Tänker mig väl i alla fall övning i 1 och en halv timme och så ska jag försöka lyssna på resten av orkesterstyckena, bara lyssna liksom. Det är en bra övning det med!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0