Sammanfattning, (Cellolektion) 14 november 2016

Den här veckan blir det såklart också lite tankar och funderingar kring pianorepet i måndags. Något som jag konstaterade direkt efteråt (kollade på klockan när jag kommit ut ur rummet) var att det blev en lång cellomåndag, då klockan visade 20:02. Cellolektionen: Spelade igenom "Menuet 1" först, vilken jag egentligen har mer övning på än "Menuet 2" Borde ge den första fler övningstimmar, men jag tycker ändå att det har blivit bättre! "Menuet 2" tycker jag bäst om, vilket märks när jag övar skulle jag tro. Det är lätt att man övar på ett stycke som man gillar mer, istället för att ta det som går sämst. Någon av er som förstår vad jag menar? Jag ser verkligen framemot att dela en övningsvideo på "Menuet 2" på Instagram! Fick ett nytt stycke vilket jag kommer att dela med mig av mer under helgen. Nytt stycke är i alla fall "Courante" av Bach. Börjar man tröttna på Bach vid det här laget? I hur många veckor har jag inte skrivit att Bach är kompositören? Faktum är att man sträcker på sig lite när folk frågar "Vad spelar du för något?" och du svarar "Just nu är det mycket Bach". Den känslan! Efter lektionen hade jag som sagt pianorep också då jag spelade igenom "Sonatina" först, det var mest kul att vara med på det och höra och spela hur det var med piano. Med andra ord en erfarenhet rikare, tja, lite rikare helt enkelt. Spelade igenom "Kärleksvals" av Neumann också vilket kändes väldigt bra faktiskt! Ska spela stycket som jag spelade den förra hösten i kyrkan vid Bromma, alltså samma arr (typ). Jag gillade det arrangemanget väldigt mycket, ett plus är självklart kyrkans klang men det får jag klara mig utan, hehe. Pianomusiken var väldigt vacker! Det är fint att det växlar mellan pianot och cellon. Jag (cellon) får alltså vila lite emellan, vilket känns fint som helhet. Fram med det vackra pianospelet! Idag har jag spelat igenom all Bach-musik och nu medan jag skriver har jag lyssnat om och om igen på "Kärleksvals". När man inte övar på stycket en dag, så får man istället lyssna igenom det. Fastnat för en inspelning då Inger Berggren sjunger och John Kongshaug spelar gitarr. Vackert! Morgondagens övning och fokus kommer ligga på just "Kärleksvals" och så ska jag skriva ner lite nya noter - hm, mer om det under nästa vecka. Av "Kärleksvals" kommer ni också få mycket nästa vecka. Skriver snart igen, ta hand om varandra och ge en helgkram och/eller ett helgleende till någon!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0