Erik Gustaf Geijer

Erik Gustaf Geijer föddes den 12 januari år 1783 och dog den 23 april 1847. Han var en svensk författare, poet, filosof, historiker och tonsättare. Geijer var professor i historia vid Uppsala universitet, där han även var rektor under några år och han hann även vara ledamot av Svenska Akademien. Visst hade Erik Gustaf Geijer många intressen, det låter typ som mig, haha. Så här har han faktiskt själv sagt om det "Med fem saker har jag befattat mig – ivrigt, om ej med framgång – filosofi, historia, vältalighet, poesi och musik. - Det är de fem fingrarna på min hand, vilka jag i ärlig slöjd uppövat och av vilka jag ej vill uppgiva någondera." Fina ord! Alltså, det står väldigt mycket om den här mannen på Wikipedia som jag skulle kunna sitta i timmar och skriva ner mina egna ord på. Med det här inlägget vill jag framförallt göra lite upptakter till några få dagar om en tonsättare så därför länkar jag till Wikipedia här där ni själva kan läsa väldigt mycket om Geijer ifall ni är intresserade: https://sv.wikipedia.org/wiki/Erik_Gustaf_Geijer

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0