Sammanfattning, (Cellolektion, Orkester) 28, 30 november 2016

Hej! Här har jag inte orkat skriva, dagen efter konserten blev jag så trött och ingen sammanfattningen orkade jag skriva ihop heller. Jaja, det här blir bra det med! Först och främst vill jag säga att det är sista sammanfattningen för terminen. Runt den 13 december ska jag försöka skriva ihop en liten terminssammanfattning också vilket jag längtar efter att göra. Nu var det ju ett tag sedan som jag hade cellolektion och orkester. Vi kan ju börja med "Kärleksvals" som jag hade uppspel med i fredags! I måndags fick jag spela igenom låten. Som jag nämnt tidigare så tycker jag väldigt mycket om att spela "Kärleksvals" och låten betyder mycket för mig, vilket jag hoppas och vill få ut i musiken också. Vi får väl se vad ni tycker om spelet. Något jag i alla fall vet efter fredagen är att jag väldigt gärna vill spela upp "Kärleksvals" fler gånger med pianokomp. Superkul! Spelade också igenom "Courante" av Bach på sista cellolektionen. Känns som att jag har skrivit om Bach mycket under senaste veckorna? Under jullovets övning så lär det bli ännu mer Bach tänker jag, för att hålla igång spelet och styckena som jag fått under hösten. Om orkestern vill jag säga att det låter bra som helhet! Sen vet jag också vilka ställen jag har som kan övas upp mer fram till 7:e december, några ställen som jag kanske kommer lite fel på osv. Jag börjar med Bach, "Little Christmas Concerto from Cantata BWV 142" som stråket spelar tillsammans med två blockflöjtister. De senaste två veckorna har vi repat i slutet ungefär en halvtimme på det här stycket. Jag tycker mycket om det! Det är kul att vara mer ett komp ibland och inte bara melodi. Inte för att cello har melodi hela tiden i orkester men... Förstår ni hur jag menar? Jag tror att det är bra övning att kunna spela lite allt möjligt, i flera sammanhang och att liksom lyssna på olika sätt också. Ser framemot att hör hur stycket låter i kyrkoklang. Det är ju ett väldigt blandat program, en julkonsert med lite filmmusik också. "How To Train Your Dragon" kommer säkert bli väldigt häftig, i en kyrka också? Ser framemot att dela den med er och jag längtar själv efter att höra allt. "How To Train Your Dragon" är en favorit, vilket alltså också betyder att den går lite bättre. Dock, under de senaste veckorna när jag känt att övningen blivit lite slapp (i slutet av terminen så här) så är det nåra ställen som låter halvkassa då och då. Jag vet ju att med övning håller jag mig ganska så nöjd. Jag pratar om takt 18, som då ändå går bättre än i början av terminen. Takt 22 och framåt. Tycker att jag kommer fel i takt 24 när jag går tillbaka till första läget eller så är det jag som är petig. Jag ska gnugga delen vid takt 22, både bättra på och komma rätt men också i karaktären. Tidigare har jag nämnt att cello har melodin tillsammans med trumpetare, så lite i den stilen kan ni föreställa er. Ett liknande ställe vid takt 43 och därefter så har vi takt 53. Tycker att jag kommer fel i fjärde läget i takt 55 och vill jag kanske ha det mer flytande på något sätt. Just takt 53 kan egentligen också vara lite uppmärksam på. "Liten Marsch" också väldigt kul egentligen. Har takt 8 som kan övas upp mer, även takt 15 och fram till takt 21. Gnugga, gnugga och gnugga. Siffran tre har jag skrivit om innan och det stället går absolut mycket bättre! Uppgången i takten innan siffran 4 missar jag alltid. Den går fort och jag är kortfattat ingen snabb person, haha. "Epilog ur Vintersaga" är ett av mina favoritstycken också. Det här stycket är både kul och vackert att spela - vill höra inspelningen på det här! Övning? Bara spela melodin om och om igen, spela ut med hela stråken. Och gissa vad? Vi fick "Nu tändas tusen juleljus" också, jullåten som jag har spelat, jag vet inte hur många gånger. Spelade låten sista terminen i KORK, hösten 2014 (på två konserter), sedan förra året i Stadshuset och nu igen. Man kan ju låten vid det här laget så jag får helt enkelt spela ut det bästa någonsin, haha. Det kan alltid bli bättre än senast! "Sleigh Ride",  en favorit! Kul att spela, går bättre. De senaste veckorna har jag kommit in mer i rytmen från takt 111, 112. Missar nästan jämt pausen i takt 109? Uppmärksam! Början av bokstav F går också lite bättre. Läge i takt 75, 76 och 77? Det låter alltid halvbra/dåligt just där. Ska väl öva mer också på melodin i takt 19, 20 fram till konserten.  "Fagottkonserten" av Mozart, den är lång att öva på själv hemma, haha. Den är fin med fagott, lite seg att spela. Vill spela ut som jag gör hemma på konserten, då hade jag varit nöjd ändå med stycket. Fagottmusiken är jättefin! Det sista stycket som jag har är "The Beatles Forever". Olika låtar, "Lady Madonna", "Michelle" och "Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band" och olika karaktärer. "Michelle" är min favoritlåt, spela ut och tja. Underbart! De andra låtarna är väl lite mer åt det hållet som jag som person inte är, snabbare och mer fart. Fast "The Beatles Forever" är rolig att spela! Sammanfattning: Jag är nöjd som helhet med allt. Jag hoppas och vill spela ut som jag gör hemma på konserten vilket jag vet att jag kommer göra då, då när det väl gäller. Det är en sak att försöka skriva om allt varje vecka, vilket jag känner är en bra övning för mig också, det har kommit att bli något som ingår i min övning varje vecka. Men sen är det en annan sak att få dela all musik med er, att dela det som jag, väldigt rörigt, skrivit om.  Längtar ni efter att höra allt? Jag längtar i alla fall jättemycket!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0