Sammanfattning (Orkester) - 6 april 2016

I måndags så kom jag tyvärr inte iväg, fjärde veckan i rad? Vet vad jag fick i läxa veckan innan lovet i alla fall så jag fortsätter öva på det. Men, jag skriver mer om cellolektion nästa vecka (då jag förhoppningsvis har lite nytt att skriva om). Igår kom jag äntligen iväg på orkester i alla fall. Innan lovet hade vi ju konsert och innan konserten missade jag några gånger också - men det känns i alla fall som att jag kommit igång med orkestern nu igen, vilket är superkul! Kändes lite segt så här första gången på någon vecka och fick dessutom sitta längst fram i stämman, vilket jag inte brukar annars. Men, vi fick två nya låtar - så det slår väl ut det lite sega. Vi brukar alltid spela det i rätt tempo första gången och sen när vi repar det saktar vi såklart ner på tempot. Det gick fort! "Persischer, March Op. 289" av Johann Strauss kan jag börja med eftersom att jag redan skrivit om stycket en gång idag. Första två takterna som hela stråket har tillsammans går rätt så fort och sen är det snabbt över till pizzicato (för cello) i takt 3. I takt 25 kommer ett långt D som jag inte riktigt vet hur stråken ska gå där. Försökt lyssna och spela till inspelningar på youtube lite. Jag gillar trio delen i låten som kommer från takt 40 - när jag har spelat pizzicatodelen i trion påminner den mig om något jag hört, dock kan jag verkligen inte komma på vad det är? Hm. Ska se om jag få till en videosnutt vid tillfälle, så får ni höra och hjälpa mig. Den andra nya låten vi fick var "Erinnerung an Zirkus Renz" av G. Peter. Det är stycket är väl rätt så enkelt, precis som Strauss. Det enda är att det väldigt många hopp fram och tillbaka i noterna och jag kan säga att det var lite virrigt första gången igår. Men jag tror att jag förstår hur det ska vara nu, eller det lär visa sig nästa vecka om man säger så. Jag kände igen stycket lite svagt när vi fick det och ja, men visst, när jag kom hem hittade jag en inspelning som jag hört tidigare - med samma låt. Ni vet när man känner igen ett stycke på radion (nu tänker jag på Klassisk morgon P2 - som den musiker jag är, hehe) men man kan verkligen inte komma på vad det är. Sen när man väl får höra vad det var så är det så självklart. Det är så irriterande! Båda dessa nya låtar går ganska så fort, men jag måste nämna tempot i styckena som jag tänkte på. Jag gillar tempot, det känns stadigt och enkelt. Jo juste vi fick en nygammal låt också. Nygammal? "Sakta vi går genom stan" och den spelade vi ju förra våren. Får se om vi ska spela "Sakta vi går genom stan" nu till årets avslutning då. Det sista jag ska skriva om är att igår spelade vi igenom "The Lord of The Rings" också, den vet jag att jag skrivit om tidigare. Känner ni igen takt 22-37? Övning, övning och övning. Tappade bort mig lite igår i rytmen på slutet från takt 95. Däremot gillade jag pizzicatodelen i låten som kommer i "Gollum"-delen. Just den delen är nog min favorit i hela låten förresten, vackert! Jag avslutar med att skriva att vi fick veta om en rolig sak, men, det händer först till hösten, så jag håller lite på det. Såklart så får ni följa det också - men först är det ett långt sommarlov, så låt mig hålla det lite hemligt ännu. I början av maj tänker jag mig att jag skriva mer om nästa konsert. Hm, jag kan ge er en ledtråd: Det är ett firande på nationaldagen någonstans i Stockholm...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0