Sammanfattning (Cellolektion, Orkester) - 18, 20 april 2016

Åååh, jag får typ ångest av att jag inte uppdaterar som jag vill. Fan, fan, fan. Den här veckan blir det så att jag avslutar veckan med veckans sammanfattning och "Hanna övar", kolla gärna in den förresten. Jag ska börja med "Sakta vi går genom stan" är en orkesterlåt, men jag spelade igenom den i måndags på lektionen. Fick lägen på den så nu vet jag hur jag ska spela den dock känner jag kanske att jag borde öva mer på den. Nej, det har inte blivit så mycket övning den här veckan som jag ville. I onsdags när vi spelade igenom låten kände jag mig säkrare just på det sättet att jag visste hur jag skulle spela det, men fortfarande övning. Det här med 4 b:en i kanten är inte min grej! Känner mig hyfsat säker på de andra låtarna nu. "Persischer Marsch", här är det mest växlingen mellan pizzicato och arco i takt 17 och takt 25-30 där jag tappar bort mig lätt. I "Erinnerung an Ziruks Renz" så det mest melodin i takt 41-58 ungefär (med repris) som jag vill få öva in mer. Jag märker att jag inte heller hänger med riktigt i slutet, det går så fort! Men jag hänger med nu i hoppningarna i stycket. I "Lord of the Rings" hänger jag med hyfsat vid takt 22 nu. Det kanske blir lite falskt men jag vet typ hur jag ska spela det nu. Även någon rytm någonstans runt takt 95 som jag inte riktigt hänger med i. Efter lektionen i måndags och även i fredags var jag och repade inför en liten konsert i maj. I måndags var det mest skönt att höra hur det lät. Hörde dels hur "Lost boy" ska lät som är en av 3 låtar som ska spelas och "Gonna love ya" av Avicii. Det är någon rytm i takt 9 och framåt som kan övas in mer, men det var lättare i fredags då fiolerna har samma rytm. Snabbare och bättre kan det också bli i takt 21 och framåt ett par takter. Andra rytmen takt 22, var lite långsammare och skulle vara lite mer "på". Förstår ni hur jag menar? Kanske tar upp det i veckans "Hanna övar" som förhoppningsvis kommer ut i tid. Det sista jag har att nämna är "Set Fire to the Rain" av Adele. Möjligtvis lite långsam i rytmen vid Intro och Vers 1, men jag är ändå nöjd där. Mer övning i Brygga 1 och Refräng. Märker att jag kommer efter eller före när jag spelar till musiken. Lyssna, spela till och få in! Blev det lite rörigt i veckans sammanfattning? Eh... Men det blev i alla fall en sammanfattning och övningsvideo, tillslut. Vi hörs i veckan!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0