Sammanfattning (Cellolektion, Orkester) - 11, 13 april 2016

Jobbade med en "Hanna övar"-video igår, som jag då både spelade in och redigerade. Ska försöka fokusera på lite mer inspelningsövning idag (nya orkesterlåtar). Men "Aria di Chiesa", det är förresten ett stycke med tre stämmor. Helheten av hela stycket är nog lite långsammare, släpigare och segare på något sätt än vad jag spelar det. Jag spelar det nog lite fortare, lätt att dra iväg. Vissa delar kanske är mer utdragna osv. Jag pratade om siffran 2 i "Hanna övar" där jag inte riktigt hör vilket tempo det ska vara i. Sedan när det börjar i "a Tempo" som jag också tar upp är det också lite med rytmen. Vilken rytm ska det vara där? Det låter som att det går fortare ibland och långsammare ibland (då samma grej är återkommande alltså.) Sedan hade jag lite "grupper" som jag uttrycker det, framförallt i siffran 4. Då pratade jag om takt 4-6 och takt 11. Fortsätter spela om och om igen under fram till nästa lektion. Ton för ton på dessa övningsställen och långsamt. Innan jag går över till orkestern ska jag också nämna att vi i måndags spelade igenom "Set Fire To The Rain" av Adele, vilket var en ny låt. Jag hade någon rytm som jag kände att jag ville ta upp i en "Hanna övar"- men som sagt, jag har inte noterna ännu! Vi får se om jag tar upp det nästa vecka. Jag skrev tidigare i veckan att jag redan då kände mig säkrare på orkesterlåtarna och det märkte jag i onsdags. Det gick mycket bättre än första veckan med dessa nya stycken. "Persischer marsch Op 289.", när det går över till arco i takt 17, där måste man vara snabb. Lätt, lätt att man missar första tonerna där. Rytmen i takt 25 har jag också dock tror jag att jag spelar det rätt? Måste bara komma in i det mer. Tänkte på takt 51 där det plötsligt går lite fortare (det tar jag troligtvis upp i orkesterövningsvideo). Tror jag var lite seg där tidigare - men det har jag ringat in nu så. "Erinnerung an Zirkus Renz" - ja, det var ju här det var sådär många hopp. Första veckan var det väldigt rörigt! Men jag har fått ordning på det nu, jätteskönt. Var hyfsat med på hoppen i onsdags, vilket kanske var det viktigaste för mig. Där känns det lättare nu! "The Lord of the Rings", jag tycker att det börjar bli bättre vid takt 22-40 ungefär. Superkul! Förra veckan tappade jag bort mig lite i rytmen runt takt 95 och framåt - men det var väl lite bättre med det den här veckan. Ärligt talat tror jag bara att det var tillfälligt, längesedan jag spelade låten = en aning rostigt. Det sista jag har att ta upp är "Sakta vi går genom stan" som vi faktiskt fick en ny version på. Det ser likadant ut, med skillnaden att det höjs eller sänks. Vid bokstav D är det 4 b och vid bokstav I går det över till 3 kors i kanten. Ugh! ÖVNING - jag vet ju vad jag ska göra under helgen. Det var så skönt att både komma iväg på cellolektion och orkester den här veckan - fick en sådan energi av det, som jag nog kan leva på ett tag, haha. Nej, jag ska ta tag i en orkesterövnings också idag som ska redigeras osv och förhoppningsvis är jag snart tillbaka.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0