2012 New Year Concert - Johann Strauss Jun. -- Persischer Marsch (op. 289)

Jag skrev i förra veckans sammanfattning om att vi fått två orkesterlåtar. Jag delade en av de tidigare i helgen. Jag är sugen på att dela mer om orkesterlåtarna och skria ner lite funderingar - men vi börjar liksom bara med att känna in hur det låter. Jag delar mer i veckan! Här har vi i alla fall "Persischer - Marsch" av Johann Strauss. Ni har att det går fort där i de två första takterna och sedan över till pizzicatodelen. Jag tänkte också på takt 17 där det går över till arco, där är det också ett ganska så snabbt byte (ingen paus emellan). Lätt att man missar första tonen i arcodelen. Jag har tidigare nämnt takt 25. Hur spelar de där? Vilken rytm är det där? Den delen hör ni vid 0:50 - det går ju rätt så fort där också, så det är inte jätteenkelt att .uppfatta hur de gör Det sista jag nämnde i sammanfattningen om det här stycket var Trio delen från takt 40 som ni hör 1:10. Cellon har en pizzicatodel där och jag undrar fortfarande om jag inte hört det här från någon film tidigare? Jag spelade in den här delen så här kommer en länk med endast det cellon har (utan resten av orkestern): https://www.facebook.com/celloallcellist/ Videon ni ser först i flödet! Men visst påminner det om någon filmmusik, eller är jag helt ute och cyklar? Ikväll är det orkester och jag känner mig faktiskt säkrare än förra veckan. Det är väl så, jag behöver en vecka för att "lära känna" en låt/ett stycke innan jag känner mig säkrare och sedan gå vidare efter det. Okej, nu har det inte blivit så mycket övning den här veckan som jag önskade (ingen stråke!). Stråke har jag nu dock. Jag ska faktiskt sätta mig och spela igenom alla orkesterlåtar ett tag för att värma upp och nu så har jag ju inget att skylla på, haha... Som att jag inte har någon stråke t ex...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0