Sammanfattning (Celloelktion, orkester) - 31, 2 augusti/september

Hej på er!
Äntligen tillbaka med sammanfattningar varje torsdag. Jag har redan lite nyfiket letat upp mer om låtar som jag tänkte börja  dela med er från och med imorgon. Men - veckans läxa är i alla fall "Sonata no 5 in e minor". Jag kan skriva lite kort där. Jag spelar mest efter stråket i boken då jag trivs bäst med det, men jag får väl ta tag i det andra stråket med. Får se om jag kan få in en bild och visa er vad jag menar fram till måndag. Jo förresten. Jag upptäckte en sak. I boken jag har jag ett A i takt 14 medan det på pappret jag fick på lektionen står ett G? What? Ja, jag ska förklara bättre i veckans "Hanna övar". Nya orkesterlåtar har vi fått också. Första veckan är ju jämt lite rörig, vilket det var på något ställe i varje låt - Jag vet ju vad jag måste öva mer på i låtarna om man säger så. Försöker lyssna mycket på låtarna och spela till lite. Jag tycker absolut att "Danse russe Trepak" var roligast. Början är rätt så enkel. Det gäller att vara rätt så på i takter som 5-8 (finns liknande ställen) Melodisnutten vid bokstav B är rolig att köra.  Märkte igår när jag gick ner i något läge att jag kom lite fel, så det vill jag öva upp. Ungefär i mitten av bokstav B är det någon snabb grej som jag vill få upp lite. Och typ takter som i ungefär hela bokstav D vill jag också få till bättre. "March of the nutcracker" är rätt så enkel faktiskt. Snabbare på knäppet typ, så där blir det lite övning och takter som 49 vill jag få upp mer också. Jag försökte spela till musik på "Marsch of the nutcracker" och "Danse russe Trepak" från måndagen-onsdagen. Dels är det kul att göra, sen tror jag också att det är en rolig grej att göra. Jag tror förresten dessa två låtar kommer från samma grej som "Danse des Mirlitons" som vi alltså spelade i Höstlovsorkestern förra året. Kul i så fall! En sista låt som vi fick igår på orkestern var "Bojarernes Indtogsmarsch", Johan Halvorsen. Början där var rätt så enkel. Vill få upp tempot på det som ska gå snabbare. Det är två b i kanten också - vilket gör det till lite mer tänka till. Vid D vill jag ha lite bättre tempo och från E (som vi inte spelade just igår) - så vill jag öva upp det. Någonstans där går det också över till tre b i kanten. Jag bara "Åh neeej".. 4 b i "Frozen" i Höstlovsorkestern i höstas var ju dock värre. Usch... Någon gång lovar jag er att jag ska få till en lovvideo (skala) på någon skala som går så lågt. Så där bara första sammanfattningen för terminen. Rörigt? Absolut! Jag ska sätta mig ner och få till veckans "Hanna övar" - men det blir nog ikväll, för hoppningsvis. Vi får se när det kommer upp. Sköt om er så hörs vi snart igen! 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0