Sammanfattning (Celloelktion, orkester) - 22, 23 september 2015

Jag ska börja med att nämna den här nya låten, av Kummer förresten (det nämnde jag inte i videon) .
Precis första takterna är rätt så roliga att spela i första stämman. Andra raden i första stämman som jag nämnde i videon, takt 3-4 där när jag gick upp försöker jag öva upp en del. Framförallt genom att spela det om och om igen. Andrastämman är rätt så enkel rakt igenom, få upp tempo kanske, fast där ligger det nog i helheten,  även i första stämman. I Vivaldi, "Sonata No. 5 in E minor" så vill jag få till takter som mellan 29 och 33 bättre och takt 23. Så där övar jag i den låten. Tänkte att jag kanske kan spela hela i en video nu om någon vecka och börja släppa lite på den i "Hanna övar". Vi får se när det blir av. Jo, och i "Etyd no. 7" så övar jag starten fortfarande, med stråk och så går jag förmodligen vidare lite där i nästa vecka. På orkestern i onsdags fick vi en ny låt. "Dans de la Fée-Dragée" som också hör till Nötknäpparen. Låten är rätt så enkel. Speciellt första takterna fram till Bokstav B där det står "a punto d'arco" - vilket betydde att man spelar det vid spetsen om jag kommer ihåg rätt. Man blir rätt så trött i armen av det (hehe) - så det ska jag öva upp. I "Danse russe Trepak" så övar jag takt 5-8 vid bokstav B. Det går rätt så fort men jag har märkt att det går bättre efter varje gång när vi kör det i orkestern och takter som hela bokstav D är typiskt övningsställe också. I "Bojarernes Indtogsmarsch så vill jag öva upp från Bokstav F fram till sista takterna där. Början går rätt så bra tycker jag. "Horgalåten" behöver jag ju knappt säga någonting om. Vill få till melodistrofen bättre i takt 9 (efter reprisen på första delen) . Från takt 9-16. Den här låten är så pass enkel så det är ju superkul att känna att den blir bättre och bättre liksom. Allt kan alltid bli bättre. Början på "The Lord of the Rings" gick bättre i onsdags ön första veckan. Skönt. Övningsställen i låten är från takt 22 fram till 37. Resten där går helt okej. Fortsatt övning så går det lite bättre på onsdag. Innan jag avslutar det här ska jag nämna att jag har lite STORK-låtar nu så jag tänkte ha en STORK-vecka här andra veckan i oktober typ och avsluta det med en video. Det tror jag blir bra. Ha nu en trevlig fredagskväll!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0