Sammanfattning (Celloelktion, orkester) - 14, 16 september

Hej! - idag en sammanfattning igen! Men först tänkte jag ta upp en rolig sak. Igår var jag med i radio, Klassisk Morgon i P2! Önskade "Danse Russe Trepak så den spelades och pratade om övning. Här är en länk: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=4425&artikel=6256532 
Det underlättar väl väldigt mycket för mig också att göra dessa videos. Jag får en bild framför mig som jag kan följa, inte bara sammanfattningarna som också det är något. Nu går jag in i det så intensivt med både sammanfattningar och "Hanna övar"-videos och lägger märke till saker, ser saker. Det hjälper mig väldigt mycket i min övning.
Jag kom igenom det mesta i veckans "Hanna övar". Övar vidare på Etyden så kanske det kan bli en liten sån där miniinspelning till Instagram @CelloAllCellist på måndag. Härligt. I "Vivaldi- låten har jag ställen som takt 29-33 ungefär och ställen som takt 33-fram till slutet som jag framförallt vill få upp/få till bättre. Så jag fortsätter mycket som jag pratade om i "Hanna övar". På orkestern igår fick vi två nya låtar. Så jag tänkte börja med att nämna det - "Horgalåten" och "The lord of the rings". "Horgalåten" var väldigt enkel. Kan få till melodigrejen bättre och ja, kanske också kompet där. Allt kan alltid bli bättre. "The Lord of the rings" har jag några takter. Från ungefär takt 20-40 fattar jag inte riktigt. Jag gillade "Gollum" delen i låten. Den är verkligen fin. Sträckningar kanske inte är en stark sida (Två b i kanten) - så där har vi något att rikta in på. Hela början i "Bojarernas Indtogsmarsch" tycker jag låter rätt så bra, fram till E. Sedan från bokstav E fram till slutet är det lite svårare just nu. I "Danse Russe Trepak" tyckte jag att det gick bättre och bättre igår. Det är framförallt slutet, från takt 4 i bokstav D fram till slutet som jag måste öva upp. Tonerna är ju lätta. Men det är så lätt att tappa bort sig där . Det flyter ihop till en enda röra och plötsligt så var låten slut. Jo, jag har också takt 7-8 i bokstav B som går lite fort och så blir det lätt att man tappar bort sig också där. Så där har vi också mer övning - Nu har jag en del att spela på, om allt jag nämnt.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0