Sammanfattning (Celloelktion, orkester) - 5, 7 oktober 2015

Nu ska jag försöka få ner lite tankar kring orkestern i onsdags. "Danse de la Fée-Dragée" spelade vi igenom. Vi körde från bokstav B ett par gånger - där det också ska vara vid spetsen. Det funkade rätt så bra sista gångerna vi spelade igenom det. Jag tyckte även att jag kom in lite bättre än förra veckan vid arco i bokstav A. I "Danse Russe Trepak" är det lite samma som tidigare. Börja går bra, men bokstav B kan alltid bli bättre. Tror att jag hakar upp mig lite på sådana takter som 5-6 i Bokstav B t e x. Kanske börjar bokstav D bli bättre och bättre också. Sakta, sakta. Känns skönt att det är ett antal veckor kvar. "Nu tändas tusen juleljus" jobbade vi mycket med t e x vid C att det ska vara rätt så mjukt och lätt. Att det liksom inte ska låta så "på" och så hårt utan lätt drag. Hm? Räck upp en hand om ni förstod det där. Så helheten att jobba vidare med där är nog mjukare och lättare. Stråket vid A i "Bergatrollets vaggvisa" är något att jobba lite med, för att få det att låta snyggt och inte gnissligt. Annars vill jag väl mest där komma in i orkesterns tempo och så vidare, kunna ha det i huvudet hela veckan och öva i det. "Bojarernes Indtogsmarsch" jobbade vi nog längst med i onsdags. Framförallt från bokstav F och att hinna med att ta grejen från början där. Det är väl framförallt den där Coda grejen som jag vill få in mer känner jag. Så kan nog det funka bättre till slut. Med Kummer så är det väl samma takter som senast. Lite mer övning på läget vid takt 9-13 så kan det bli ytterligare lite bättre. Bokstav C är lite halvkrånglig mot andra stämman, så det vill jag öva in, såklart genom att lyssna mycket på låten och försöka spela till.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0