Sammanfattning (Cellolektion, orkester) - 9, 11 mars 2015

Skrev ju en del om "Sonata No. 1 in D minor", 3:an och 4:an under veckans "Hanna övar". Så, det får sammanfatta måndagen. Kan tillägga att jag varit förkyld större delen av veckan. Lite segt. Men kom iväg på cellolektion och orkester i alla fall så jag är glad. Dock skulle det ju kunna sammanfattas som att jag är lite trögtänkt, trött och ja. Så bättre kan det alltid gå!
På orkestern igår spelade vi igenom "Ballet Suite No. 1 igen. Kul! För att vara någon vecka sedan vi spelade låten i orkestern så tycker jag den lät bra i sin helhet. Måste dock jobba vidare på de ställen som är lite kämpigare. Men jag hänger med i alla fall - Som på det mesta! "Hungarian Dances No.5" tycker jag därmed att det låter bra i sin helhet. Vivace-stället är något att jobba mer med, framförallt, skulle jag säga. "Music from Gladiator" är lite kämpigt fortsatt i takt 50 fram till 53. Får inte upp tempot riktigt. Grrr. Jo, jag får till det rätt så bra när jag får till någon speciell tyngd vid någon speciell plats på stråken. Kan nog försöka förklara det lite bättre i nästa veckas "Hanna övar" Ibland är det faktiskt mycket enklare att uttrycka sig i tal! "Himmelens fäste" är absolut en av de enklare låtarna. I stort den enklaste ska jag säga. Jag ska nämna dock att det kan vara lite kämpigt med att få det rent på G och C strängen. Där vilar nog något överlag, så det är något jag får jobba med i helheten. Har nog lite gamla låtar som jag kan spela igenom lite som går endast på G och C strängen ungefär. Så där är lite jobb. Annars tycker jag att låten går rätt så långsamt så det är mycket att man får hänga med och räkna. Vilket jag är rätt så dålig på tror jag. Men det är något jag får jobba med, typiskt i denna låt. Slutligen tycker jag att "The Empire Strikes Back Medley" låter rätt så bra nu. Då framförallt bokstav J gått sämre och det nu går lite bättre blir alltså helheten bättre.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0