Prelude, Rigaudon och positiv kommentar!

Jag har lite roliga saker tt få ner idag!
Först och främst ska jag ta upp videon som jag laddade upp här om dagen, "Cello suit no.1 in G major, Bach (Swedish) övning" . Idag såg jag att det var någon som kommenterat. Det var första responsen på yoitubekanalen förresten. Jag måste säga att jag blev otroligt glad över att personen inte skrev att det lät dåligt. Okej, meningen med kanalen är på sätt och vis, just kanske att folk ska tänka att det behövs övning (Dock får man gärna behålla negativa kommentarer för sig själv!) - Så en kommentar lite åt det hållet.. Jo, i videon ungefär vid 0.43 så ska det vara  G-G-B-A-B-G-B-G. Jag spelade det sista B:et som ett Fiss om jag förstod det rätt. Blir lite klurande nästa gång jag sätter mig vid cellon att få till det rätt. Så, det var väldigt kul! Jag laddade upp en ny video i förmiddags på @Celloallcellist på instagram. Videon i sig fick lite respons (gillningar!) . Men, jag fick också en kommentar. "Can you make a video when you plau Prelude?" Jättekul! Min första tanke var väl å andra sidan att jag inte spelat Prelude. Hm. Blev ju lite pepp när jag såg kommentaren - Det får lösa sig. Tänkte söka upp lite nu under veckan. Så, får vi se om jag kommer fram till något. Jo förresten, det finns någon version som Prelude gjort på "Cello Suit No. 1 in G major". Alltså, versionen utan bågar. Om jag har förstått det rätt?
Återstående är bara lite allmän sammanfattning om veckan och lite kommande. G-strängen var ju av i måndags kväll. Vilket jag kan förstå, för det var MÅNGA på tunnelbanan på väg hem. Vi kunde ju stämma till cellon, men så åkte strängen av igen. Och så hände det någon till gång. Supersegt! Så i fredgags (tror jag det var?) spelade jag lite falska toner på en ostämd cello på morgonen, och så senare på dagen när jag satte mig ner så lät plötsligt cellon dåligt igen? ÅH. Då blev jag så trött så jag packade faktiskt ner cellon redan då. Nej, den här veckan har det inte blivit mycket spelande. Skrev ju i måndags också att jag inte tyckte att spelet gick lika bra som förra veckan - Fick ju till en så fin beskrivning om att vara i Medelhavet. Så denna vecka satsar jag på att vara i Bromma igen. Jag nämnde att jag kände mig spänd i stråkarmen och inte riktigt kunde spela ut. Nu är det andra armen som åkt på det. Men det är speciellt snabba rörelser och när jag sträcker ut armen.
Jo, här kommer en rolig sak innan jag avslutar. Den här veckan ska jag få till "Rigaudon" tvåstämmigt! Tjoho! Minst till helgen ska inspelningen fixas.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej! Vad roligt att få följa ditt liv med både blogg och Youtube-kanal :) Blev bara lite nyfiken på när du började spela cello och hur länge/ofta du brukar öva ;) Låter fint när du spelar!

Svar: Så kul att du har hittat till bloggen och youtubekanalen. Först och främst , tack för att du tycker att det låter bra när jag spelar! Jag har spelat cello i 5-6 år! Jag försöker sitta ner och spela/öva en timme i alla fall. Jag kan dock har jag märkt börja spela på något annat, gammalt när jag blir trött - Så det är något jag vill bli bättre på/vända. Sen beror det lite på humör osv också. Om jag är trött eller förkyld t e x så orkar jag kanske inte sätta mig ner och spela. Ofta är det även så att jag sätter mig och spelar när jag inte riktigt har något att göra och så slutar det med att jag sitter där ett tag. Så tror jag också att när jag hittar så mycket inspiration - Celloliv talar med allt jag hittar/inspiration - så blir jag mer pepp till att spela.
Om mig

2015-03-22 @ 17:15:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0