Shostakovichs, gripande, glädje i tonerna!

Jag nämnde i tidigare inlägg att jag hade Shostakovichs "Polka" från "Ballet Suite No. 1" i huvudet just nu.
En annan låt som cirkulerat ett tag nu i mitt huvud är "Cello suite no.1 in g major". Jag kan sitta och knäppa på starten en bra stund i början av varje övning. Ja, faktiskt! Det roligaste är att knäppa det. Kan ha att göra med att det låter lite gnissligt med stråke än så länge. Men det får jag väl helt enkelt öva upp. Jag har hittat noterna på nätet. Har det framför mig på mobilen, väldigt suddigt bör nämnas, så jag sitter där och chisar. Sen tar jag ut det efter det. Ännu lyckas jag få till första 2 raderna och 2 takter. Om jag får säga det själv tycker jag att det låter rätt så bra med pizzicato. Längre än så har jag ännu inte kommit. Nu får det komma "pö om pö. Jag är superglad över att jag klurat ut starten. Tjoho! Skulle det vara roligt om jag la ut den här delen jag klurat på på "Cello suite no.1 in g major" på gilla sidan på facebook? 
Den här veckan känner jag mig rätt så negativ. Ni vet dessa veckor då jag klagar på allt? "Det låter falsk" och ja, allt vad nu påstår. Just den här negativitetomgången kanske inte är så mycket så att jag sitter och klagar på allting. Nja, inte riktigt sant. Det kan bero på att jag inte har något att klaga över just nu. Skönt? Cellon gav mig en hel del energi igår i alla fall! Det är typiskt sådana här veckor som jag bär med mig "Brinn för din cello! Tror på dig! Humlan du spelade? Hör den ser den...".
Har ni sett det här programmet som går på SVT nu "Rakt in i hjärtat"? Jag tycker att det är så gripande och sorgligt, på något sätt .Ordet sorgligt kanske ingår i ordet gripande. Ordet gripande talar i sig om mycket. Något gripande kan både vara något sorgligt men också lycka och glädje. Säg mig, är det inte så? Bär med mig en känsla av #jävlanegativaunge den här veckan. Det är så jag känner den här veckan. Varje vecka har sin berättelse att ge. Livet berättar historien. Och ja, just det här kapitlet är lite sämre. Men sidan ska inte bli negativ bara för det! Jag har så mycket spännande att dela med mig av den här veckan, så min negativitet, det är något jag får stå ut med själv. Ungefär som en stor sten  tung sten. För att faktiskt avsluta positivt. Skulle det vara roligt om jag la ut den här delen jag klurat på på cello suite no.1 in g major på gilla sidan på facebook? Glöm inte. Ni får ösa in med glädje i tonerna den här veckan. I alla A, B, G, E ni har. Så glöm inte lämna en ton.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0