Sammanfattning (Cellolektion, orkester) - 26, 28 januari 2015

Tog en liten mellandag med lite nytt från 2Cellos. Nu när jag delat alla orkesterlåtar så passade det bra in. Nu kommer nästa steg, nu ska jag hitta massa andra spännande versioner av orkesterlåtarna. Letar upp, delar och lyssnar. Vilket dessutom ger bra övning i och med att jag lyssnar på låtarna samtidigt. 
Okej. Innan jag börjar med sammanfattningen så nämner jag bara att, precis som jag skrev i måndags/tisdags så känner jag mig negativ den här veckan. Vilket inte är en toppen kombination med positiva/glada Hanna. Det är som 1 + 1. I det här fallet blir det dock negativ och positiva/glada Hanna`= 1 - 1. Vi startar upp med cellolektionen. Spelade igenom någon orkestergrej, kan jag börja med att nämna. Skönt. Nu tror jag mest det handlar om att öva, så får jag se hur det går om någon vecka. Fick en ny låt. Nina av Pergolesi. Låten står med i The Cello Collection Intermediate Level som jag fick julen 2012. För någon vecka skrev jag på gilla sidan på Facebook "Sicken känsla man uppfylls med när man lyckas klura ut någoting på egen hand. Världens största pepp! Det är ju som ett "tecken". Att du kan det. Du kan klura ut det." En liten snutt av vad jag skrev. I måndags blev jag då alltså lite klokare på låten. Med en del saker kände jag mest "Ja, men så ska det förstårs vara". Det kändes rätt så självklart. Att jag inte såg/tänkte på det innan? Men jag tror att jag nog mest varit inne ett tag i en liten jag-lyckades-klura-ut-det-tjoho-bubbla, så jag tänkte nog inte så mycket längre än så. Övar mer på något ställe i låten, lyssnar mycket låten, och spelar till skivan. Förresten! Om man spelade skivan på datorn kan man bestämma hastighet själv. Kanske ska passa på att pröva på det nu innan måndag, Att man kan ändra på, mer bestämma hastigheten själv, det låter rätt så bra. Då kan man mer öva låten i ett lugnare tempo och sedan ta det uppåt därifrån. Under orkestern igår tyckte jag att jag var en aning falsk. Men vi tar det positiva. Först när vi spelade inledningen på "Music from Gladiator" så var jag nog lite långsam på alla dessa långa toner. Andra gången tyckte jag att det gick lite bättre faktiskt. Med räkningen är det inget fel egentligen. Om det var fel på den hade jag förmodligen inte haft något betyg i matte. Det är mer att komma i samma räkning som dirigenten. Vilket är en helt annan sak! Det är matte på hög nivå. Men det är sådan här matte jag ha ork att lära mig, som jag kan och som jag kommer ihåg. Så det ska nog funka alldeles galant till slutet av terminen. När vi spelade "Ballet Suite No. 1", "Lyrical Waltz" så blev jag rätt så nöjd för att bara vara andra gången. Tyckte att jag hängde med mer den här veckan, och då spelade vi inte riktigt hela låten förra veckan. Annars är det mycket småsaker i de flesta låtarna. Men det kan bara bli bättre om jag övar upp det. Jag fortsätter lyssna mycket på låtarna, i komma i tempo och öva mer. Det här är så galet kul!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0