"Tära på isen", B:en och Blåsinstrument

Vad menas egentligen med tär? Jag ville ha något i stil med hårt. Alltså "Det här tar rätt så hårt på mig". När jag slår upp ordet tär så står det: Tära på krafterna. Men så skulle jag lätt beskriva det just nu. Dock skulle det också t ex betyda "tära på isen". Men det låter liksom väldigt likt. Ungefär då alltså som att vi för över samma känslor på isen. Veckans läxa fick min hjärna att snabbt koppla ihop med Respighi. Jag som skrev om honom i söndags! Det första jag tänkte på var lägena. I Antiche Dance ed Arie 1 som vi spelade under STORK så är det ungefär samma fingrar och tänk. När jag sedan kollade närmare på det när jag kom hem hade även Respighi 3 b:en. I årets STORK var det mycket b förtecken överhuvudtaget. Som mest hade vi 4 b:en. Jag tror att b:en är vanligt i blås. Trumpeter och tromboner t ex. Trumpeten är faktiskt vanligast stämd i Bess eller C. Många träblåsinstrument och bleckblåsinstrument är transponerande. Jag har för mig att jag hört det vid något tillfälle. Så, detta fick mig vidare att koppla till blåsinstrument.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0