Orkesterrep inför lucia - 5 december 2015

Jag insåg när jag loggade in här nu att uppdateringen här under veckan varit rent ut sagt usel. Men som sagt - jag är väl kortfattat rätt så låg och då är det rätt så lätt att jag glider ifrån saker som jag annars kan fokusera på. Äsch, jag ska inte sitta och förklara mig. Nej, utan, jag tänkte faktiskt att jag skulle försöka göra en sammanfattning av dagens rep med orkestern. I förmiddags var jag nämligen iväg och repade med orkestern. Jag skriver igenom en sammanfattning av alla låtar. "Horgalåten" - kan jag kanske få till melodigrejen från takt 17 till 24 bättre och basgrejen där är ju super. Men förbättring på allt går alltid att göra. (Sådana positiva inställningar borde man/jag alltid ha?) "Inledningen" är en av de enklare låtarna också. Jag kan lägga till att min stråke inte var något vidare bra hatchad, vilket kanske inte gjorde det så enkelt. Aja, det skulle hon kanske tänkt på tidigare. Men, bortsett från det gick bra. Övningställen i "Inledningen" är kanske starten precis första takterna fram till 21 och kanske att slutet också kan vara lite övning? Annars vill jag mest ha det mer flytande och melodiskt. "Bergatrollets Vaggvisa" kommer vi få kör till. Kul! Jag tänker mer övning, eller få till bättre, ställen kan vara stråken från bokstav A, som återkommer flera gånger. Och kanske jobbar melodiskt i C. Visst pratar jag mycket om "melodiskt" som jag uttrycker det - jag vet inte riktigt vart exakt jag vill komma med det - men jag vill inte ha det så stelt och "pinnigt" helt enkelt, eller "stolpigt" skulle kanske kunna vara en annan beskrivning. Men att få till melodi är väl något som jag i allmänhet kanske försöker jobba lite mer på. "Nu tändas tusen juleljus" är också en enkel låt. Men även här måste jag nämna melodiskt, eller melodi. Hela grejen kan egentligen bli mer åt det hållet men jag kanske framförallt tänker på bokstav C. Jag tror att "Danse russe Trepak" var en av de första låtarna som vi spelade igenom idag. Det här snabba vid B funkar ibland och ibland inte. Just idag var en sådan dag då det fungerade sådär halvbra. I den här går det över till "Hip Hop Medley" så på slutet tar dirigenten bort instrumentgrupp efter instrumentgrupp så att det tonas ut och till slut blir det ett DJ-solo där mellan innan "Hip hop Medley" kör igång med dans till. I "Hop hop medley" kommer jag alltid av mig vid takt 17 "bakom stallet". Bokstav F fram till slutet är som vanligt mer övningställe här. Så där övar jag på fram till nästa söndag. Sista låten jag har är "Bojarernes Indtogsmarsch". Här är jag väl endast de här snabbare takterna som takt 33-38 tror jag det är, och liknande ställen. Snabba ställe och jag idag var inte p topp. Hoppas det går bättre på onsdag och på konserten. Jag ska repa på och försöka få till en övningsvideo på det här. Sen kör vi konsert på lucia. Taggad? Ja!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0