Dirigent - Jullov 2015, Inledning

Det här jullovet tänkte jag faktiskt att jag skulle försöka dela en massa om dirigenter med er! Kul? Superkul! Vad är då en dirigent? En dirigent är den som dirigerar en orkester eller en kör. Dirigentens uppgift är att få orkestern/kören att jobba tillsammans, att få det samspelt skulle jag kanske säga. På wikipedia står det så här: "Dirigentens uppgift är att leda det konstnärliga arbetet och se till att orkestern, eller kören, arbetar som en enhet.". Det tyckte jag var en väldigt vacker beskrivning. Vet ni att dirigering i någon form faktiskt har funnits ända sedan 1400-talet. På den tiden fanns det ännu inte något som hette taktstreck i musiken, så det gällde att hålla ett fast tempo. Tidigare användes en  tung, ibland stålskodd, käpp som man dunkade takten med. Man kunde också använda hoprullade notblad och dunka i notstället.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0