Svar på frågor, musikers språk

I sådana vardagliga stunder som att ta en cykeltur med fart (Skulle velat beskriva på ett annat sätt men i alla fall) går en promenad, sitter med en bok osv så kommer jag på. Det bara ploppar upp och så vet jag plötsligt vad jag ska skriva, och med vissa saker är det bara så att man måste skriva ner så då går man och tänker på det så att man inte ska glömma bort det. Vet ni att man kommer så mycket längre av att tänka lite längre? Stanna inte på ett trappsteg, fortsätt uppåt. Det är så lärorikt att sitta och tänka så här...
Jag satt och läste här om dagen i en bok och läste då följande "Musiken är mitt hjärta, sa Gunnvald till Tonje en gång. Utan min fiol hade jag varit stendöd" - från Tonje och det hemliga brevet av Maria Parr. Jag brukar säga att cellon är mitt liv, att jag andas genom cellon. Lägger till nu att cellon är mitt hjärta. Jag vet inte om jag hade varit stendöd/död utan cellon dock...
Jag såg en markering i en av låtarna på en not som jag inte fattade ett dugg av i veckan när jag spelade. Frågade via Celloallcellist på Instagram och fick ett svar, "As 8th notes for the duration of those beats", ärligt talat gjorde inte svaret mig så mycket vettigare. Det gjorde i alla fall mig väldigt glad när jag såg att någon svarat. Det är coolt med denna kommunikationen över hela världen. Att jag får ta del av den kommunikationen. Tack vare er får jag ta del av den. Tack vare er får jag befinna mig i en här världen. "Internet världen". Jag minns att jag fick en fråga en gång om vad man ska göra om man får hat? Går det att anmäla? Du ser en IP-adress, den lämnar du ut varje gång du skriver här, och på andra sidor går det att anmäla och få det utrett. Men jag är inte rädd. Jag trivs här. Jag älskar den här platsen. Jag fortsätter för att jag älskar det. Att någon från en helt annan plats, från ett helt annat land svarar mig. Men noter är ett språk som många förstår och kan kommunicera genom. Ett språk fast utan ord. Men egentligen är det ju ord. Det är det  som är så häftigt. Om du är arg, ledsen, besviken så kan du utan ord beskriva det. Men egentligen beskriver du visst de allt med ord. Att tala med en känsla är att finna ord och få ner ord, det är det som är musik och det är ett språk. Att jag får ta del av allt det här. Nej, jag fortsätter inte för att jag älskar det, jag fortsätter för att CELLON ÄR MITT LIV.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0