Sammanfattning (Cellolektion, orkester) - 22, 23

Skrev på gilla sidan direkt efter orkestern igår. Nej, jag tänker inte kopiera det direkt av för det känns fel.
Efter cellon i måndags så kan jag säga med ett leende att jag var väldigt glad. Man kan inte säga att jag är ovanligt glad när det gäller cellon. Men vi kanske kan säga för en gångs skull att jag var ännu lite gladare än vad jag brukar. Hm. Om det ens är möjligt?
Fick hela "Skinny Love" då jag bara hade refrängen innan så det vart kul. Sen hade jag självklart övat lite på det innan. Man kunde spela till musiken. Ni minns det jag delade med er tidigare? Så det har jag suttit och gjort föregående vecka och nu fortsätter jag alltså med det denna vecka.
Som ny låt fick jag "The swan". Den här känslan när man får något man tidigare känt att "Den som kan spela det där måste vara proffs.". Åh vad ja älskar den känslan. Vid ett tillfälle kommer man själv kunna spela på det. Det är så jävla grymt för då vet man att man utvecklats och den som kan få fram en sådan känsla. Applåder. Men jag måste passa på att säga. Kulturskolan har alltid varit grym på att SE sådant, se allt. Applåder. Jag tror att jag kommer sitta med cellon dubbelt så mycket under veckan än vad jag brukar. Verkigen sitta där i en timme och öva.
Igår i orkestern gick det  bättre i många låtar. Kände mig lite säkrare på vad jag gjorde vid C i "En stund på jorden", "Eine kleine" gick bättre från början. Förra veckan var den låten ett stort rörande mos första gången vi spelade den och så kom man liksom in mer och mer. Den här veckan funkade det bättre redan från början. I "Epistel nr 2 till fader Berg rörande fiolen" gick det lite bättre får jag väl lov att säga. Både Mozart och Bellman låtarna är röriga men jag tror nästan att jag tycker att Bellman är rörigare nu. Men märk väl, det är enkelt att spela, men det kan vara en utmaning att få ihop det. ABBA:s "Ring ring" kan bara bli bättre. Det är någon takt, någon figur, men den är det bara att öva mer på. Jag skrev efter orkestern att jag saknade något. Det är sant. Det saknades något och jag kan absolut inte sätta ord på vad men fan vad ja är nöjd ändå. Å ja jag bestämmer att här får man svära om det är i ett bra sammanhang för jag har skapat sidan. När jag var yngre på dagis sa jag alltid "Fan vilken god mat det var idag". Jag tror att om man vet att övning ger färdighet så är det klart att man övar mer = det blir så också! Jag tror att vet man inte att övning ger färdighet så sitter man där vecka ut och vecka in och less på allt för att inget funkar någon gång. Ja, jag lovar er jag försöker verkligen att inte kopiera vad jag skrev igår ibland blir man lite nöjdare med en text och då måste man bara ta en del av det. Men musikanter och alla kära vänner, violinister, cellister och alla. In och läsa vad jag skrev på gilla sidan facebook: CelloAllCellist. Jag säger som jag ofta brukar avsluta det på onsdagar. Öva, öva, öva. För det ger fan resultat vecka ut och vecka in!

Kortfattat nu: Imorgon, torsdag alltså så kommer en spännande överraskning och mer om en kompositör (och lite musik naturligtvis) och resten av veckan från fredag och framåt lyssnar vi på "The Swan".
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0