Sammanfattning (Cellolektion, Orkester) - 17, 18 november 2014

I måndags fick jag fortsättningen på Ave Maria. Det är lite jobb så jag ska försöka öva igenom det mycket i veckan. Jag förstår i alla fall vad det ska vara nu och det känns i alla fall som ett steg i rätt riktning.
Vad det gäller orkesterlåtarna tycker jag att helheten är bra. Helheten låter toppen! Om man lägger ihop alla låtarna liksom. Sedan finns det självklart annat som jag tänker kan bli bra. Och så finns det de här smågrejs. Smågrjes som jaga märkt är lite återkommande. I "Ring ring" så är det takter som 27 som jag är lite osäker på. Jag tror att det blir rätt men det låter lite sådär halvknas ändå. "En stund på jorden" låter bra. Kanske få in rytmen en aning mer vid D och bli lite säkrare vid C. I "Julen är här" så är det ett ställe vid C som det är lite krångligt att komma in vid. Vid bokstav B i samma låt fattar jag inte om vi ska komma upp eller ner. Det känns bäst att komma ner. Alltså att starta ner direkt vid B. Men det blir feligt i slutänden. I "Epistel nr 2 till fader berg rörande fiol, Nå skruva fiolen", är det krångligt att komma in igen vid I efter att vi har knäppt. Hittar inte rytmen i de två första takterna. Samma sak vid början av J. Enda som jag har att klaga på lite i "Serenade in G, "Eine kleine Nachtmusik" är precis takten innan bokstav E. Kommer aldrig in rätt där! Dock kommer jag in till E igen. "Nu tändas tusen juleljus" hann vi aldrig spela igenom igår under orkestern. Det kändes så där eftersom att det här på sätt och vis var sista övningen innan konserterna. På sätt och vis. Vi har någon övning till som tur är. Inte för att låten är svår eller så, det hade liksom bara känts skönt att höra hur den lät. I "Solemn March" har jag "fastnat" i något läge som jag hittat på. Det blir så att jag gör det automatiskt nu. Liknande med "Eine kleine Nachtmusik". Men det är galet spännande att ta ut lägen lite så. Men i vilket fall som helst. I veckan övar jag på. Försöker öva mer för jag vill verkligen sitta här och skriva att jag är nöjd efter konserterna. Sköt om er så hörs vi i veckan! Glöm inte. Spela på nu innan jullovet!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0