Sammanfattning (Cellolektion, orkester) - 10, 11 november 2014

Jag sitter här och lyssnar på jullåtar. Kom på precis också att det ju bara är en månad kvar till Lucia. Kul!
Till cellolektionen i måndags skulle jag vara extra tidig denna vecka. Vi repade igenom en låt vi ska spela upp den 9:e. När jag övat låten hemma så tycker jag att jag kommer fel ibland på Fisset. Ibland blir den en aning för hög och ibland en aning för lågt. Det resulterar så klart i att tonen därpå också blir fel då. Men det är mänskligt. Bara att öva mer på det. Och tro mig, jag har mina sätt att öva mer på det. Vi fick en ny låt, "Ave Maria". Kom senare på att juste, den var ju med i boken. Jag har redan sökt upp lite klipp på denna låt så i veckan får vi lyssna på lite fin musik. Fortsätter också spela på "Låt till far". Den låten skulle varit häftig att hitta något roligt på. Får se vad jag kan göra åt den tanken. På orkestern i tisdags så fick vi en ny låt. "Nu tändas tusen juleljus" som vi dock aldrig hann spela igenom. Det var lite synd. Skulle känts skönt att spela igenom det. Men låten är enkel så det går bra att öva på den. Att det skulle varit skönt att spela igenom det i orkestern hade varit för att höra hur det lät. Men jag får gå lite på känsla. Vet ni vad? Hemma har jag testat lite för skojs skull att spela med lite olika lägen i orkesterlåtarna. Jag testade lite smått lägena i "Solemn March". Åh herregud. Mitt hjärta bankade så in i hoppsan efter det. Hallå? Bara för att jag "tog ut det litet", bara för att jag spelade lite annorlunda. Det var nästan så att det var läskigt, ärligt talat. Vi spelade igenom Mozart låten innan paus. Efter pausen ville dirigenten att vi skulle ta den igen innan vi gick vidare. Jag märkte där andra gången vi spelade låten att jag utan att tänka gick upp i lägen jag testat på och övat lite med hemma automatiskt. Men det var roligt! Jag tror att det är otroligt lärorikt att testa ta ut lägen i låtar. Att komma på det själv. Dessutom känner man sig otroligt duktig när man lyckas klura ut ett läge som funkar hyffsat. Haha, sedan kanske jag är lite på den nivån att jag blir otroligt glad då, men ni förstår min tanke bakom det va? Spela på och vara rädda om varandra!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0