Sammanfattning (Cellolektion, orkester) - 3, 4 februari 2014

Jag har inte så jättemycket att säga om i måndags. Räcker det med att att jag skriver orkesterlåtar? Och det kändes skönt. Men på orkestern i går då? Vi körde igenom alla låtarna, "Colors of the wind", Phantom of the opera" och "Tröstevisa". Den här veckan kan jag skriva lite mer om varje låt. Vet lite mer, lite mer mitt i prick vilka takter som är enklare och vilka låttakter som är svårare. Eller inte egentligen svårare. Det handlar bara om att få ihop det tillsammans med det andra. Det är ju enklare när jag spelar det hemma, men som sagt, det här med att få ihop det. Takter som jag övar mycket på i veckan, som blir helt knas är just nu i "Colors of the wind", från takt 36 o och 3 takter framåt. (Finns ett liknande ställe tidigare i låten) I "Tröstevisa". Hela låten."Phantom of the opera" Sista takterna skulle jag vilja.... Hm... Jag tror att allt just nu handlar om rytmen, och att komma i takt med alla andra, för det är liksom inte något som jag vill beskriva som SVÅRT på det sättet, utan. Rätt rytm och att komma i takt med all andra, det tror jag på. I veckan övar jag, och hoppas på att det ger resultat. Jag tror verkligen på det. Och jag tror redan att det gett resultat att jag övat i veckorna, bara att jag först kommer börja märka det mot slutet av terminen. Förresten. Vi spelade igenom en ny låt. Dock kommer jag inte ihåg vad den hette, och jag har inte heller låten här då vi (cellister) inte fick med oss låten hem den här veckan. Men, som jag förstår det är det låten trestämmig hos cellisterna. Jo, men alltså det är två stämmor och i den här andra stämman är det två stämmor i en. Så att det blir två stämmor av andra stämman. Krångligt? Nja. Det visar sig sen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0