El Sistema Sverige

El Sistema grundades fån början i Veneuela. Det egentliga namnet är Sistema Nacional de Orquestas Juveniles e Infantiles de Venezuela. Men vad är då det här? Jo det är en musikskola för unga och barn. El Sistema kom till Stockholm då Göteborgs Symfoniker och Angereds Kulturskola jobbade ihop. Det va då idén till att El Sistema skulle komma till Sverige kom till liv. Det vill säga, El Sistema Sverige.
Sedan idén kom till liv har det spridits snabbt, från början bara i Göteborg, men nu finns även El Sistema i Eskiltuna. Och man tror och hoppas på att det fortsätter så. Man börjar spela (om man vill) på El Sistema redan som 4 åring och uppåt. Man spelar flera gånger i veckan och dessutom träffas alla familjer på El Sistemas mötesplats i Vänstatu varje vecka. På El Sistemas hemsida står detta "El Sistema är en undervisning där musik används som verktyg och mänsklig utveckling." Jag fastnade lite för den meningen. Jag menar... Jag tycker själv att musik är viktigt. Eller viktigt och viktigt. Men jag tror på att man får mycket hjälp av att man kan musik, av att man kan spela ett instrument, i allt det övriga i livet också. Exakt vad vet jag inte. Men jag tror att ni förstår mig. Eller hur? En stor musiker som började sin väg mot att bli musiker i just El Sistema är Gustavo Dudamel. Men mer om honom någon annan gång...
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0