Få ut, få ner i skrift

Jag har hittat nytt från ThePianoGuys, visserligen kommer det inte föränn på måndag - Jag har så mycket om cello som jag måste få ut, som jag känner att jag inte orkar gå och bära på själv.
Som jag måste få skriva ner, som jag måste få dela med mig av.
Suttit väldigt mycket med cellon de senaste dagarna. Spelar orkesterlåtarna (Det börjar ju närma sig konsert) om och om igen. Känner att jag behöver det.
På tal om orkesterlåtar, måste jag bara få skriva ner några få ord om "VIsa vid vindens ängar".
I början gick låten bra, jo det tycker jag fortfarande att den gör. Men i tisdags och även nu hemma känns det som att allt låter så fel där. Åh... Varför det inte gjorde det innan? Antingen att jag inte tänkte på det då eller att det helt enkelt låter helt okej. Egentligen... "Hanna, egentligen... Det låter bra!" Testar bara tanken.
"Hanna. Det låter bra, det låter inte dåligt. Hanna, lita på dina inersta tankar. Det är där allt gömmer sig.
Som jag skrivit innan. Jag tror på dig. Jag tror på dig för att du följer ditt hjärta. Du ger inte upp.
För att du längst inne tror på dig själv så starkt. Så mycket..."  - Cellon Sally.
Även om jag tycker en del låter bättre på orkestern. Ja alltså... Vissa låtar låter mycket bättre på orkestern än hemma, andra låtar låter mycket bättre hemma än på orkestern. Den första låten som dyker upp i mitt huvud då är "Hedwig's theme", den går väl en aning bättre på orkestern. Låten går lite segt på orkestern också, men samtidigt är det enklare där. Enklare för att jag vet hur fort det går där, jag kan i ögonvrån se hur fort det går.
En låt som går bättre hemma, där får jag nog fundera lite mer. Kanske "Mamma Mia"? Nej ärligt talat så vet jag inte. Säkert någon låt iallafall.
"Mamma Mia" för att... Det är de där takterna i A och i sista takten vid D. Hemma går det ändå helt okej, sedan ställer det till sig på orkestern.
- Angående bilden. När jag satt ner med cellon igår gjorde jag ett OBS. Om ni ser det, min 1:a, ja den blev ju inte sådär jättbra (Men det viktigaste är ju att jag förstår det just nu) Men det jag menar med 1:an är att det är vanlig 1:a. Varför jag skrev dit det? Jo, annars blir det alltid, eller nästan alltid, en sträckt 1:a, alltså som att det skulle stått ett b i kanten och det gör det inte.
När jag ser detta lilla OBS, blir det alltså rätt. Smart, ja. Det funkar för mig iallafall.
Jag har faktiskt ingen aning varför jag sträcker fingret där. Kanske för att det blivit många låtar med b i kanten på sista tiden? Nej det tycker jag inte.
- Nu har jag fått ut en del tankar. Skönt!
Vi hörs, med flera tankar imorgon - Cellokramar <3
// Hanna
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0