Vanligt!?

När jag skrev om nyckelorden i musiken så lyckades jag få ner den här meningen "Man kan få till Forte när det låter som ett vanligt Forte" Just det där med ordet vanligt,  meningen fick mig faktiskt att tänka till lite. Jag menar, det finns väl inget i musiken som kana låta som vanligt? Allt i musiken är olika, det är därför det är musik, just för att det är annorlunda varje gång. Just för att Bachs "Nu grönskar det" är en låt och Vivaldis "Hösten" är en helt annan. Det liknar inte alls varandra, de är inget som vanligt, båda är något helt eget. Sedan finns det såklart musik som liknar varandra, men inget kan vara som vanligt. Inget kan låta helt exakt likadant. Inget kan låta som vanligt!! Tänk om all musik lät likadant, då hade det ju inte funnits något som hetat musik på riktigt. Det hade bara funnits något som låtit likadant varje gång. Så tråkigt!! Något som bara existerat men inte haft riktigt samma betydelse som det har idag.
- Om jag skulle beskriva dessa låtar "Nu grönskar det" och "Hösten", hade de fått helt olika bilder. De hade inte fått samma vanliga bilder, de hade inte fått "som vanligt" bilder -
Cellokramar <3
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0