Piano, Hackbräde

När jag sökte upp Piano på wikipedia så fann jag väldigt många intressanta ord, saker snarare, så påminner om pianot. Som pianot härstammar ska jag nog skriva. Så jag tänkte dela med mig av några saker nu. Jag börjar med hackbrädet. Hackbrädet tillhör stråkinstrument. Hackbrädet påminner mycket om cittratyp. Ett hackbräde är en stor låda med strängar spända över. På cellon och fiolen använder man bara fingrarna (+stråke) för att spela på en sträng, på ett piano är det bara fingrarna, på ett hackbräde däremot så använder man hammare. En hammare i vänster hand och en i höger hand. Med hammaren slår man alltså på strängen man vill få ton i. Under medeltiden var hackbrädet ett vanligt högreståndsinstrument, det var först under 1600-talet som det blev bättre. Det var Pantaleon Habenstreit som gav idén under 1700-talet till hammarklaveret, som alltså blev en utveckling av hackbrädet. Instrumentet är fortfarande populärt i England, där det är mest känt inom folkmusik.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0