Nyckelord i musiken!

Jag tycker att jag fått till väldigt bra beskrivningar till de senaste musik stycken jag delat med mig av. Som ni säkert läst så har jag skrivit om svagt. Man kan spela svagt på ett sätt, när man är blyg och på ett helt annat sätt när det Piano. Även om det är Piano kan det ändå låta starkt på något sätt. "Här är jag. Jag VÅGAR". Jag har också skrivit om inlevelse, en känsla. När man får till den här känslan riktigt bra bildas bilder och av dessa bilder bildas historier. En känsla utan historier, bilder är något annat. Att få till en känsla där man känner att musikern vill få ut något. Man känner att det finns en tanke och en mening med musiken, låten. Det är samma sak med Forte. Man kan få till Forte när det låter som ett vanligt Forte, med vanligt menar jag, Forte, ja alltså det låter starkt  på det sätt som det ska göra. Men man kan också få till det där Fortet som låter så mycket MER. Det är något mer än en litet Forte, det är starkare på något sätt, men ändå inte. Det är mer "Titta hitåt. Hej!" Det låter starkare just för att man VÅGAR ta ut Fortet. Nästan så att man ÖVERDRIVER lite när det är Forte. Bättre för mycket än för lite. Ett riktigt bra Piano, ett riktigt bra Forte, en riktigt bra känsla, det är också rörlighet. Att röra är att våga, att våga är att vilja. Har ni någonsin sett en musiker spela utan rörlighet, det är ju i stort sett omöjligt. En rörlighet kan man både få till, så att det verkligen ser rörligt ut. Så att det låter rörligt, sedan kan man få till en rörlighet som är mycket mindre, en rörlighet som kanske ser ut som rörlighet, men inte alls låter som en. För mig är dessa ord NYCKELORDEN i musiken. Orden står där och balenserar på en lina. Piano, Forte, känsla, bild, historia, våga, överdriva, mer, rörelse, vilja. Sedan kan man rubba och få orden i rörelse. Få orden att bli något mer än bara det där vanliga, få ett Piano till något mer osv.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0