Cellodagarna!

Här kommer lite om cellodagarna.
I måndags så kom jag lite försent, men jag spelade iallafall och tycker det gick helt okej.
Jag fick en ny låt, låten hette "Dans", den var rätt gammal. Det var liksom inte en låt som skrevs på 2000-talet utan den somsagt rätt gammal.
Låten var rätt enkel, fast absolut inte den enklaste, i de första 4 takterna är det nästan växel mellan lägen i varenda takt. I första takten är det i tredje läget i andra takten är det i första, sedan är det någon ton i fjärde läget också, men i slutet på första raden är det i första läget igen.
Fick en annan låt också som hette "G-dur ettyd". Kommer inte ihåg vad det heter nu, men de var sådana här, haha, att noterna skulle vara ihop. hm... Det har verkligen försvunnit bort från mitt huvud vad det heter just nu.
En lite annorlunda grej på orkestern igår, vi var åtta cellister! Det låter så stort med så många cellister, så maffigt :)
Jag tyckte jag hängde med rätt bra på de flesta låtarna. "Beauty and the beast" går helt klart bäst!
Det enda som är lite förvirande är på sista raden från takt 44, där går det bara runt, runt i mitt lilla huvud, det är så mycket ljud där på slutet. Fast oftast lyckas jag spela sista takten, så det är bra iallafall.
Sedan tycker jag nog att från takt 28 till 30, det kan också vara lite krångligt.
Första sidan på "Hedwigs theme" är väldigt enkel bara det att jag måste sitta och räkna där annars tappar jag bort mig totalt på halvnotrarna.
Sin två i "Hedwigs theme" gick helt okej igår tycker jag. Det är bara i sista takten, där ska det vara pizz och det hinner jag aldrig med, haha... Det går bara inte, möjligtvis sista tonen.
Men den sidan gick mcyket bättre på orkester den här veckan än förra veckan!
"The James Bond theme", första två takterna, hinner jag knappt med, sedan går det hyffsat bra på alla halvnotrarna, jag måste bara möjligtvis bli lite bättre på att hålla koll där, annars blir det bara alldeles fel.
Sista raden har jag fått rätt bar koll på nu, det är bara det att det är en sådan här lååång ton, som jag aldrig lyckas hålla. Sista takten kan jag iallafall spela :D
"Telemann Sinfonia", den går både bra och dåligt.
Det är nog nästan åttondelarna i den låten som går bäst, eller inte riktigt alla kanske men nästan... När det är samma ton i åttondelarna i flera takter, hehe, det går inte så bra. Då tappar jag bort mig och när det är samma ton i halvnoterna i flera takter, där tappar jag med bort mig.
Men för övrigt rätt enkel låt. Fast den går ju rätt fort.
Jag kanske inte hade min bästa dag med "Telemann Sinfonia" igår, det känns inte så faktiskt.
 
Ja, idag blev det en lång sammanfattning som ni märkte.
Men det är så skönt att skriva av sig lite, skriva ner allt som virvlar runt där uppe i huvudet.
Ni får ha det så jättebra så hörs vi imorgon!
Massa med cellokramar <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0