Cellolektion, orkester!

I måndags på cellon gick bdet bra, tumme upp och jag kom i tid. (Faktiskt prick)
Bättre kunde det inte blivitt! Fick två nya låtar från boken (Äntligen) håller på att jobba spela ut den.
Visa låtar har jag faktiskt tjuvtränat på,... Men det är ju så kul att bara spela :D Och lära mig själv.
Har faktiskt listat ut på en jullåt vad det ska vara för lägen, alldeles själv, det vill jag beröma mig för  :)
Men hoppas på att snart ha spelat klart denna boken (Cellisten 2) och få nästa bok (Cellisten 3) så snart så möjligt!
 
Böckerna jag spelar efter, 1:an har jag redan spelat klart, just nu är det 2:an jag spelar och den sista, 3:an hoppas jag kunna börja på snart, värkar vara bra låtar med i den.
I tisdags, igår, så kom jag i rätt bra tid också, (Prick som vanligt) och innan pausen, första stunden gick det rätt bra, helt okej. Bäst gick "Rudolf med röda mulen" men sedan, en låt jag inte alls gillar.
"Jämtländsk brudmarsch" ... I början är det likadant för alla cellister till fjärde raden. På fjärde raden ändras det så att det är en lite ljusare stämma och en lite mörkare stämma (Jag) Det är en person som har den lite ljusare eller två och resten har den lite mörkare, bla jag.
Vad det ska vara för finger (Tonen) är väldigt enkelt, det vet jag exakt nu! Men... I den lite ljusare stämman så är det en halvnot och två fjärdedelar (Den ljusa stämman hör man mest) I den mörka stämman så är det två halvnoter. Det gör mig förvirrad, det blir lite så att jag tänker "Men ska jag inte byta ton nu" Hur mycket ska jag egentligen räkna till här?" Det gör att jag kommer efter och plötsligt är vi någonannastans i noterna. Ja... Nej... Jag gillar inte den låten. Den är lätt med tonerna men inte med det som jag beskrev. I slutet på låten (Rad 8) ändras det tillbaka till att det är en cellostämma. Det börjar ju närma sig konsert, vet inte hur det kommer gå med den här låten, det oroar mig lite faktiskt. Men annars kanske jag får hoppa över det där helt enkelt som är så svårt (Två stämmor, mörk och ljus) och spela bara det där det är lättare (En stämma). "Jämtländsk Brudmarch" förstörde lite för mig igår och gjorde mig ärligt talat lite besviken.
Får hoppas på att den går bättre nästa tisdag :)
En annan låt som gick bra (För att avsluta med någoting gott) var "Tre folkliga valser" :)
Men igår kände jag mig hela tiden okosentrerad, ont i huvudet så vi kan väl egentligen säga att det var jag som var ostämd igår ;) Halv tumme för orkestern!
Stor cellokram <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0